Ontstressen: hoe en waarom

Hoe en waarom ontstressen
Picture of Jan Pals

Jan Pals

Het gaat bij mij altijd om de mens en de verhouding tussen mensen

De ene dag zitten we beter in ons vel dan op een andere dag. Denk aan kleine ergernissen als lawaai, je bent je sleutels kwijt, een afspraak vergeten, appjes die blijven komen tot je niet lekker voelen. Of dagen waarop je loopt te piekeren. Over je gezondheid, geldzorgen, een vriendin die hulp nodig heeft of problemen binnen de familie.

Als jouw piekeren de overhand krijgt dan ontstaan spanningen in je lichaam. Je krijgt lichamelijke klachten als een verhoogde hartslag, hoofdpijn, buikpijn, slecht slapen of je wordt prikkelbaar. Symptomen die kunnen duiden op stress.

Het goede nieuws is nu dat naarmate we ouder worden we minder gestrest raken. Een Gallup onderzoek in 2019 in 140 landen wees dat uit. Dat betekent echter niet dat ouderen geen stress ervaren. Maar ze gaan er anders mee om. Ze kunnen meer relativeren.

Ontstressoefeningen

Wat eveneens wetenschappelijk werd onderzocht waren de manieren waarop je kunt ontstressen.

Oefening 1

De eerste oefening die daarbij werd genoemd betreft onze ademhaling en dan met name de buikademhaling. Door langzaam diep in te ademen waarbij je buik uitzet, vervolgens dit vijf tellen vasthoudt om daarna weer langzaam via de mond de adem uit te blazen, zorgt dit er voor dat het lichaam gaat ontspannen. Aanbevolen werd om dit zo’n vijf tot tien keer achter elkaar te herhalen.

Wat je doet met deze buikademhaling is het activeren van het parasympatisch zenuwstelsel (**) (zie blog waarom hebben twee stresssystemen). Het prettige van deze oefening is dat je deze oefening op elk moment van de dag kunt doen.

Oefening 2

Een tweede oefening dat wetenschappelijk is onderzocht betreft het mediteren. Mediteren is al een eeuwenoude praktijk in de wereld. Mediteren is je aandacht richten op een gedachte, een beeld of een persoon. Het is ook een vorm van leren loslaten; bijvoorbeeld piekergedachten. Mediteren bevordert de doorstroom van bloed en zuurstof naar de hersenen. Het zorgt ook hier voor ontspanning van je lichaam door het activeren van het parasympatisch zenuwstelsel (**) (zie blog Waarom hebben twee stresssystemen). Daarnaast stijgt door te mediteren de energieproductie in elke cel (**) van ons lichaam dat weer belangrijk is voor ons dagelijks functioneren.

ontstressen mediteren
Oefening 3

Een derde oefening is het ontspannen en aanspannen van onze skeletspieren. Bij stress komen onze spieren onder spanning te staan. Dat merk je pas als je je daar bewust van wordt of dat bepaalde bewegingen heel stroef gaan. Door ontspannen te gaan liggen richt je jouw aandacht op een bepaalde spiergroep en ga je deze aanspannen gedurende 20 tellen om daarna deze spiergroep weer te ontspannen. Het gaat dan met name om de gevoelssensatie die je ervaart van het aanspannen naar het ontspannen.
Op deze wijze kun je tal van spiergroepen van je gezicht tot aan je tenen aanspannen en ontspannen.

Probeer eens één oefening uit en voel wat dit met je lichaam doet.

(**) BEGRIPPEN

Parasympatisch zenuwstelsel
Zorgt voor rust en ontspanning. Als de stresssituatie is opgelost neemt zowel de adrenaline als cortisol in ons bloed af en komt ons lichaam weer in de gewone modus terug. Het lichaam komt weer in balans.

Cellen
In elke cel in ons lichaam zitten mitochondriën. Ze zijn de leveranciers van energie in ons lichaam. Ze zetten voedsel om in energie. Energie dat je nodig hebt bij het aanspannen van de skeletspieren. Maar ook bij de buikademhaling en het mediteren.


Wil je graag

Kennismaken?

Ik ben elke woensdagmorgen van
8.30 tot 12.30 uur aanwezig in mijn praktijkruimte.

Bezoekadres

De Nieuwe Lente
Raadhuisstraat 56 a
2101 HH Heemstede

Panta Rhei - Alles in beweging